چگونگی آموزش زبده‌ترین تکاوران ارتش در تیپ 65 نوهد/ سلاح هوشمند نزاجا

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:

 
 
پایگاه مردمی ارتش::فرمانده "تیپ 65" نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی گفت: امروز به این توانمندی رسیده‌ایم که در هر شرایط و هر منطقه‌ای آمادگی کامل برای انجام عملیات‌های مختلف را داشته باشیم.

به گزارش پایگاه مردمی ارتش به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، در سال 1332 برای نخستین بار 10 نفر از کارکنان نیروی زمینی ارتش برای گذراندن دوره چتربازی به فرانسه اعزام  شدند و پس از طی دوره­‌های مختلف به کشور برگشتند و واحد چتربازی در سال 1334 توسط این افراد پایه­ گذاری و در سال 1338 گردان "چتربازی" نامیده شد. در سال 1349 تیپ ویژه هوابرد با نام تیپ 23 نیروهای مخصوص با سازماندهی پنج گردان عملیاتی، یک گردان پشتیبانی، یک دسته مخابرات و گروهان قرارگاه و آموزشگاه جنگ‌های نامنظم ایجاد شد.

در سال 1350 با اعمال تغییراتی در ساختار تشکیلاتی تیپ و پیچیده شدن عملیات‌ها و جایگزینی تکنیک‌ها و تاکتیک‌های جدید، دو یگان دیگر به نام‌های «رهایی گروگان» و گروهان «عملیات روانی» نیز به ساختار تیپ 23 اضافه شد. در نهایت در سال 1370 تیپ 3 نوهد از لشکر 23 جدا شد و با سه گردان عملیاتی نوهد (نیروهای ویژه هوابرد) و آموزشگاه جنگ‌های نامنظم، گروهان عملیات روانی، یگان رهایی گروگان، گردان پشتیبانی، دسته مخابرات و گروهان قرارگاه تشکیل و به عنوان تیپ 65 شناخته شد.

"تیپ 65 نوهد" ارتش جمهوری اسلامی، هم‌اکنون با عهده‌دار بودن مسئولیت انجام عملیات‌های سخت و حساس در کشور، ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

امیر سرتیپ دوم "خسرو خسروی" فرمانده تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس به شرح وظایف این تیپ و سیر تحولات آن طی سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه برای ارتش‌های دنیا، واکنش سریع به حملات احتمالی دشمن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، به طوری که کشورهای قدرتمند، هزینه‌های فراوانی جهت تربیت نیروهای کماندویی، تجهیز و آماده سازی آنها صرف می کنند. در جنگ‌های امروزی وجود نیروهای واکنش سریع و انجام عملیات سریع یک ضرورت محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در هرکشوری یک نیروی زبده وجود دارد. در کشور ما نیز بعد از نیروهای تکاور "تیپ 65" جزء نیروهای توانمند نظامی است. نفراتی که در این تیپ انتخاب می شوند باید از ویژگی های خاصی برخوردار باشند تا بتوانند در این تیپ خدمت کنند.

امیر خسروی با اشاره به دوره‌های ضروری در تیپ 65 اذعان داشت: تیپ " 65 نوهد" برای ماموریت‌های خاصی آموزش دیده که با سایر آموزش‌های نظامی متفاوت است. نیروهای این تیپ از دانشگاه امام علی(ع) و مرکز آموزش درجه داری کشور انتخاب می شوند. این نیروها باید اولین دوره‌ها را که دوره های "چتربازی و مخصوص" بوده و جز ضروری‌ترین دوره‌های "تیپ 65 نوهد" است بگذرانند.

فرمانده "تیپ 65" نیروهای ویژه هوابرد نزاجا افزود: بعد از طی کردن دوره‌های اولیه و گذراندن دوره نیرو مخصوص که یک سال طول می کشد، تمام مراحلی که یک نظامی باید در شرایط سخت، آب و هوایی و مناطق مختلف بگذراند طی می‌شود و بعد از اتمام این دوره‌ها افرادی انتخاب و به تیپ منتقل می‌شوند تا از بین این افراد تعدادی برای "چتر بازی"، "سقوط آزاد" و دوره‌های دیگر انتخاب شوند. تعداد دیگری نیز که از لحاظ هوشی و جسمی قابلیت بالاتری دارند در یگان "رهایی گروگان" به کار گرفته می‌شوند.

وی تصریح کرد: در کلیه فصول سال مثلاً فصل بهار در اردوگاه جنگل، فصل زمستان در اردوگاه برفی و در کویر، کلیه افسران و درجه‌داران پرسنل "تیپ 65" ، بعد از گذراندن این دوره‌ها از تجربیات نهایت استفاده را می‌برند.

امیر خسروی در خصوص آموزش‌های عملی در این تیپ خاطرنشان کرد: نیروها طی دوره نوهد، دوره‌های جنگل را در قالب آموزش‌هایی که به صورت تئوری دیده‌اند به صورت عملی با دشمن فرضی در جنگل‌های کلاردشت تمرین می‌کنند و در اردوگاه‌های جنگل و کوهستان علاوه بر آموزش‌ها، در کارگاه‌های اعتماد به نفس که همان کارگاه‌های کوهستان است جهت اجرای تمرین عملی اعزام می‌شوند. تعدادی از افسران  نیز در اردوگاه  تابستانی مثل سد کرج آموزش‌های عملی را می بینند و در فصل زمستان، نبرد در شرایط سرد را در نزدیکی امامزاده هاشم طی دوره‌های رزم و زنده ماندن در شرایط ویژه و اسکی در برف تجربه می‌کنند.

فرمانده "تیپ 65" نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش به وظایف این تیپ در رزمایش‌ها اشاره کرد و افزود: وظایفی که در رزمایش‌های "تیپ 65" به صورت "عملیات هدف زنی" تعریف می شود به این صورت است که  یک گروه 12 نفره  به منطقه‌ای که معمولا خارج از محدوده‌ است، به منظور نابودی هدف اعزام می‌شود. سلاح‌هایی که در این تیم استفاده می‌شود از سلاح‌های سبک است و هر نفر در هر زمان و در هر مأموریتی با توجه به آموزش‌ها و تجربیات می‌تواند به بهترین نحو آن ماموریت را به پایان برساند.

امیر خسروی ادامه داد: در پایان هر 3 ماه به منظور محک زدن میزان آمادگی افسرانی که به نیروی مخصوص وارد شده‌اند خودآزمایی برگزار می‌شود. برای آمادگی هرچه بیشتر و بهتر نیروها، آن‌ها را به صورت جداگانه آموزش می‌دهیم تا در صورت نیاز در آجا و نیروی زمینی بتوانیم وارد عمل ‌شویم.

وی اذعان داشت: تیپ 65 نیروی مخصوص نوهد نیروی زمینی ارتش تا به امروز توانسته است وظایف خود را با موفقیت پیش ببرد. ضمن این که امروز به این توانمندی رسیده ایم که در مدت زمان کمتر از 24 ساعت جابجایی نیرو داشته باشیم، نیروهای خود را از جنوبی‌ترین نقطه کشور به شمالی‌ترین نقطه و برعکس و یا از مرکز به سایر نقاط  مورد نیاز اعزام کنیم.

فرمانده تیپ 65 نیروهای ویژه هوابرد نیروی زمینی ارتش در پایان گفت: تاکنون متخصصان توانمند ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند دو نوع چتر سقوط آزاد را در کشور طراحی و تولیدکنند که یکی از این چترهای سقوط آزاد به نام "بیس" از نوع چترهای "تخت راون" است که قسمت بازکننده این چتر توسط نیروهای چترباز تیپ 65 طراحی و تولید شده است وکیفیت این چتر دقیقا مطابق چترهای خارجی است.

لازم به ذکر است، امیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نیروی زمینی ارتش، با اشاره به اقتدار و توانمندی تیپ 65 نوهد گفته بود: در عرصه مبارزه با دشمن، نیروهای ویژه و کماندوها از جایگاه خاصی برخوردارند و نیروهای تیپ 65 امروز به عنوان سلاحی هوشمند و متعهد به نظام باید در عمق خطوط دشمن نفوذ و برای جلوگیری از هرگونه توطئه احتمالی انجام وظیفه کنند.


نظرات شما عزیزان:

سید علیرضا صدرالسادات
ساعت13:19---13 مرداد 1393
با درود و احترام به محضر تمامی جنگاوران دلاور تیپ همیشه پیروز 65 نوهد . ایکاش میتوانستید با همکاری گروه تلویزیونی ساعس آجا و صدا و سیما مستندی از تمرینات و یا یکی از مانورهای تیپ قدرتمند 65 نوهد تهیه میکردید و آن را از طریق رسانه ملی خصوصا در ایام هفته دفاع مقدس به نمایش میگذاشتید .
این امر باعث میگردد تا مردم این سرزمین کهن با دلاوران و شیران ژیان این تیپ آشنا شوند و قهرمانان واقعی خویش را ببینند و بهتر بشناسند . زیرا نیروهای ویژه آجا بشدت مظلوم و ناشناخته مانده اند .
مثلا پخش تصاویر مربوط به سقوط آزاد جناب سرهنگ بهزاد پاینده از روی پل خوی و یا عملیات آزادی و رهایی گروگان توسط مردان آهنین این تیپ بی نظیر.
با سپاس از جناب امیر خسروی و به یاد اساتید بزرگوار همچون امیر حق شناس ؛ و با گرامی داشت شهدای سرافراز کلاه سبز آجا به ویژه امیر شهید شاهین کوهستان سرلشکر حسن آبشناسان .
ضمنا استدعا دارد این گونه مطالب را به صورتی بر روی سایت قرار دهید که امکان پرینت آن نیز وجود داشته باشد.سپاسگزارم .


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا